Waar laat ik het afval van mijn kantoor aan huis?

Waar gewerkt wordt, wordt afval geproduceerd. Ook als je een kantoor aan huis hebt. In Nederland zijn er regels over bedrijfsafval wat moet worden afgevoerd. Wij begrijpen dat je naast je werk geen zin hebt om er een extra baan bij te hebben in het uitzoeken van alle regels. 

In deze blog lees je daarom alles over het scheiden van bedrijfsafval, de kosten die hieraan verbonden zijn en het eventueel laten ophalen door de gemeente of particuliere bedrijven. 

Afvalsoorten uit eigen bedrijf

Onder bedrijfsafval valt al het afval dat een bedrijf heeft. Bedrijven scheiden hun afval steeds meer, waardoor er verschillende soorten afval zijn binnen een bedrijf. Afhankelijk van het type bedrijf, kunnen er verschillende soorten afvalsoorten zijn.

  • Restafval (afval dat overblijft na recycling/hergebruik).
  • Papier/karton.
  • Bouwafval (bijvoorbeeld stenen, hout, kunststof, isolatiemateriaal)
  • Chemisch afval (bijvoorbeeld accu’s, afvalwater met schoonmaakmiddelen, medisch afval, olieafval)
  • Productieresiduen (bijproducten die ontstaan in uw productieproces, zoals schroot en granulaat)
  • Organisch afval

Veel gemeenten willen tegenwoordig dat bedrijven goed scheiden, zodat het afval goed gerecycled kan worden. Het afval wat gescheiden moet worden, is afhankelijk van het type bedrijf dat je runt. De Rijksoverheid heeft een afvalwijzer voor bedrijven samengesteld. Hierop kan je duidelijk zien welk afval bij welk bedrijf gescheiden moet worden.

Het laten ophalen van afval door de gemeente

Als je bedrijf afval heeft wat op huishoudelijk afval lijkt, dan is het in sommige gemeente mogelijk om je bedrijfsafval op te laten halen door de gemeente. Hier moet je wel reinigingsrecht over betalen. Het ophalen van je bedrijfsafval is niet in alle gemeente mogelijk.

Daarnaast is de gemeente ook niet verplicht om je bedrijfsafval te accepteren. Ook niet als je als zzp’er vanuit huis werkt. 

Gescheiden afvalinzameling door een particulier

Mocht het afval van je bedrijf niet opgehaald kunnen worden door de gemeente, dan kan je een contract afsluiten met een erkend, particulier inzamelbedrijf die je afval komt ophalen. Erkende inzamelbedrijven kan je vinden op een VIHB-lijst die onder andere is samengesteld met de Rijksoverheid.

De erkende bedrijven vervoeren het bedrijfsafval in een rolcontainer naar bedrijven die erkend zijn om het te verwerken. Mocht je bedrijfsafval laten afvoeren door een particulier bedrijf, dan moet je dit registreren via de afvalstoffenregistratie. 

Wat kost het inzamelen van afval?

Als bedrijfsafval netjes gescheiden is, kan er gekeken worden waar wel en waar geen kosten voor betaald moeten worden.

Restafval: begint bij € 35,- per maand.

Papier: begint bij € 18,- per maand.

Glas: begint bij € 16,- per maand.

Organisch afval: afhankelijk van hoeveelheid.

Je weet nu alles over het inzamelen van bedrijfsafval en heb je gelezen waar je deze rolcontainer kan huren! Heb je zelf nog een vraag over bovenstaande blog? Stel je vraag dan in een reactie onder het artikel en wij geven je zo snel mogelijk antwoord.

Plaats een reactie